tirsdag 1. september 2009

Sølvbryllupsreise til Tunisia 3. til 17. oktober 1986

3. okt.
Vi ankom Monastir presis kl. 20:30. Det var varmt, mørkt og fuktig. Og kjempespennende. Vi kjørte til hotell Marhaba og sjekket inn. 4. okt.
En urolig natt. Det var masse Afrika-lyder i den svarte natta. Palmesus, bikkje-bjeffing og hanegal. Nattens ”clou” kom kl. 5 om morgenen. Fra bønnetårnet i moskeen rett utenfor hotellet, satte 1. morgenbønn, ”Allah-akh-bar”, i gang. For oss, som hørte det for første gang, var det veldig eksotisk.

Kl. 9 dro vi med buss på rundtur i Sousse. Deretter dro vi til Kasbahmuseet og så gamle godt bevarte mosaikker. Så gikk vi gjennom medinaens forretningsgate, Rue Souk el Caid, hvor diverse kjøpmenn orienterte om sine varer, noen på flytende svensk, og vi fikk vite litt om livet i Tunisia. Koner har verdi i sølv og kameler etter vekt, ifølge beduinene. Jeg ble taksert til en halv kamel, jeg var for tynn.

5. okt.
Sov godt i natt. Merket nesten ikke morgenbønnen kl. 5 Sto opp kl. 6 fordi vi skulle på kamelmarked. Der solgte de alt unntatt kameler. Innbo, mat, klær og souvenirer. Folk bar med seg levende kaniner etter bakbeina som sikkert skulle tilberedes til middag. Fy! fra oss som kom fra Norge. Det var greit å komme inn på markedet, men du store verden for en jobb å komme ut av markedet. I dag spiste vi kylling og salat til lunsj. Vår kelner forer oss noe kolossalt. Han har invitert oss til sitt hjem på vår neste ferie. ”Three weeks for nothing” Slå den, Vingreiser. Om kvelden var vi i Sousse og spiste sjøtunge på restaurant Raphia.

6. okt.
Vi tok toget på egen hånd til Monastir. Her spaserte vi rundt bymuren. Vi spiste lunsj på et lite sted ved inngangen til medinaen. Så var vi ved Mausoleet til familien Bourghiba. Det var fantastisk med gullkuppel og bønnetårn. Vi tok så toget tilbake. Så kom regnet. Det ble skybrudd og vi reddet oss inn på en overbygget trapp. Her sto vi i over en time og opplevde litt av et skuespill. Gatene flommet over, folk løp i alle retninger iført alle tenkelige kostymer mot regn. Vi prøvde å få tak i en taxi, men det var umulig. Vi gikk til Marhaba i regn, vann og gjørme mens rotter pilte rundt i forskrekkelse.

7. okt.
Vi dro en liten tur på stranden. Koldtbord til middag, masse stearinlys i matsalen. Det er mye mat, men den er stort sett sunn.

8. okt.
Denne dagen reiste vi inn til medinaen for å handle. Det er fantastisk å oppleve deres måte å handle på. Kjøpte veske for 6 dinarer og nye sandaler, de gamle ble ødelagt i regnværet.

9. okt.
Vi dro på tur til Kartago kl 6:40 om morgenen. Så en flokk flamingoer like ved Sousse Nord. Første stopp var de romerske ruiner ved Zaghouan. Herfra gikk det akvadukter helt til Kartago. Spiste lunsj i La Marsa like utenfor hovedstaden Tunis. Neste stopp var Bardomuseet i Tunis. Besøkte kunstnerbyen Sidi Bou Said. Malerisk liten by. Var innom en 250 år gammel maurisk cafe, ”Cafe Nattes”. Nydelig. Så bar det til Kartago, forbi Bourghiba`s residens. Tilbake tok vi kystveien.

10. okt.
Vi har badet og slappet av på stranda i hele dag. Om kvelden tok vi taxi til Port el Kantaoui. Det var uterestauranter og rolige butikker hvor man kunne se på ting i fred og ro. Riktig et ”turiststed”, men vi liker bedre Marhaba. Der er det mer liv.

11. okt.
Oppdaget det tredje svømmebassenget i dag, og cafe Maure mellom hotellet og stranda.
Om kvelden pyntet vi oss til sølvbryllupsfest (selv om det var 3 dager før dagen).
Vi hadde bestilt bord på ”L`Escargot” kl. 20. Vi ble servert en nydelig middag: Chefs salad som forrett, nydelig pepperstek med bakt potet (ikke lokal mat, akkurat), sitronis til dessert og kaffe med likør fra Tunisia. En blomsterselger pyntet sølvbruden med jasminblomster i håret. Deretter dro vi til Marhaba Night Club, fortsatt med jasminblomster i håret. Vi så opptreden med magedans, og vi danset også (ikke magedans). Kom tilbake til hotellet kl. halv to og tok en øl med nattportieren.

12.okt.
I dag dro vi en tur til Sousse. Vi gikk i dyrehagen. Her så vi flamingoer, sorte svaner og en masse dyr. Vi handlet litt, og reiste hjem til lunsj. Om ettermiddagen dro vi på Beduinerfest. Først fikk vi Sangria og Fatimas finger. Deretter Brik, cous-cous, grillspidd og kake til slutt. Vi så opptreden av ryttere, folkedans, sjonglører, flammesluker og magedans. Kelneren var et show for seg selv. Dette var et typisk turistopplegg.

13. okt.
Om ettermiddagen gikk vi tur i området. Var innom hotellet Tour Kalef. Deretter gikk vi til nærmeste bydel. Vi sto utenfor minareten der det ble kalt til ettermiddagsbønn. Spiste middag på hotellet og pakket for Safari-turen, som var det egentlige målet for turen.

14. okt.
HURRA ! I dag er det 25 år siden vi giftet oss. Vi ble vekket kl. 5:30. Dette var den store dagen. Sølvbryllup og safaritur. Første stopp på reisen, var det romerske amfiteater i El Djem. Her så vi ruinene av arenaen hvor gladiatorene sloss mot løver og andre ville dyr for nesten 2000 år siden. Deretter dro vi til Sfax, en moderne, fin by. Vi hadde en svensk guide med oss på turen. På alle transport etappene, fortalte hun om dagliglivet i Tunisia, og om alt som hadde skjedd her gjennom historien. Vi hørte på med vidåpne ører. Etterpå fortsatte vi til Gabes, en av de største hav-oaser i verden .Her spiste vi lunsj. Vi kjøpte et fåreskinn for 5 dinarer. Så kjørte vi hest og vogn gjennom oasen. Vi så levende skorpioner som noen gutter plukket opp med bare hendene. De var beskyttet mot skorpiongiften fordi at de helt fra de var små, fikk stikk av små skorpioner med lite gift, og senere ble denne ”vaksinen” øket i styrke. Vi kjøpte en kjempestor, preparert skorpion i en glasseske. En gutt viste oss en levende kamelon. Turen gikk videre til hulebyen Matmata. Dette stedet hadde vi lest om i et ukeblad, og var veldig spente hvordan det så ut her. Her bodde fremdeles noen familier i huler som var gravet ut i det porøse fjellet. Det ble gjort på grunn av varmen. Nede i hulene var temperaturen behagelig å leve i. Her nede var vi på besøk hos en hulefamilie. Det var også et hule-hotell og en hule-bar som vi besøkte. Om kvelden ankom vi dagens reisemål, oasen Douz. Her tok vi inn på Hotel Roses des Sables, et lite, herlig ørkenhotell som besto av små murhus som sto rett på bakken. Guiden fortalte under middagen at vi hadde sølvbryllup, og all skålte for oss og ropte fire ganger hurra. Middagen besto av suppe, kokt kjøttrett og dadler til dessert. Da vi reiste oss fra bordet hoppet en haug med katter opp på langbordet for å spise rester. Grei måte å bli kvitt matsøppelet på. Etterpå gikk vi ut i hagen i den varme kvelden og tok en kaffe med Boucha sammen med venner fra turen. En uforglemmelig kveld. Vi hadde fått beskjed om vekking kl. 5 neste morgen, så hele gjengen køyet tidlig. Vi satt lengst oppe, hadde ikke råd til å avslutte denne spesielle dagen. Rommet lå på bakkenivå, var hvitkalket, enkelt utstyrt og luktet desinfeksjonsmiddel. Vi fikk virkelig følelsen av å bo i en ørken. Døra gikk ikke helt ned til bakken, men vi stolte på at insektsmiddelet holdt skorpionene vekk.
15. okt.
I dag ble vi vekket kl. 5. Vi stelte oss i full fart. Kl. 5:30 startet vi med å gå til fots til dromedarplassen. Det var stokk mørkt der vi gikk. 35 personer i et stille tog gjennom oasen. Vi kom fram til en åpen plass hvor det lå 35 dromedarer og ventet. Kjortelkledde gutter og menn kom og tok hver av oss i hånden, og leide oss gjennom mørket til sin dromedar. Vi kom bort fra hverandre i mørket, men vi viste at alle skulle ri i sammen ut i ørkenen. Vi var vel forberedt på hvordan dromedarene reiste seg, så det gikk utrolig bra. Ingen gikk i bakken. Karavanen satte i gang. Vi red etter hverandre gjennom oasen ut mot sanddynene. Hver dromedar hadde en fører som gikk ved siden av. Det begynte å lysne, og det var bare herlig. Ved foten av en stor sanddyne, la dromedarene seg ned og vi gikk til fots til toppen. Her sto vi og ventet på soloppgangen over Sahara-ørkenen. En beduin løp rundt rundt med en stor kjele og prøvde å selge kaffe, men han hadde bare en kopp! Endelig kom sola. Den var helt rød, og det var så fint å se sol, sand og en lysende himmel. Vi tok bilder, entret våre venner dromedarene og red tilbake til hotellet. Vi fikk servert frokost, franskbrød med daddelmarmelade, etter turen. Gjett om det smakte. Men vi skulle videre. Vi kjørte over den uttørkede saltsjøen Chott el Djend. Midtveis stanset vi, drakk kaffe og kjøpte en ørkenrose av sand. Neste stopp var Tozeur. Her gikk vi til kjøtt og grønnsakmarkedet. I kjøttavdelingen lå det dyrehoder og klover på utstilling. Det var veldig uvant for oss. Så gikk vi til teppemarkedet og så på vevde tepper. Det var mye fint å se. Vi dro videre til El Hamma for å spise lunsj. Det var ikke langt fra Tozeur Først fikk vi en aperitif som smakte herlig. Så fikk vi en forrett med paprika, så Tadjin og appelsin til dessert. Herlig måltid. Vi kjørte mot Kairouan gjennom Gafsa. Underveis stoppet vi ved en beduin-leir for å ta bilder. I Kariouan stoppet vi ved muslimenes 4. viktigste moske. Vi gikk gjennom medinaen og ble overrasket av et regnskyll. Byen er også kjent for sine deilige kaker, og vi kjøpte med oss noen ”hjem” Resten av turen tilbake til Sousse foregikk i et voldsomt tordenvær. Det lynte hele tiden, det var lyst som midt på dagen. Et riktig lys og lydshow fra naturens side. Ca. klokken 7 om kvelden var vi tilbake til hotellet. Senere koste vi oss med kaffe, daddel-likør og kaker fra Kairouan. Vi har opplevd så uendelig mye på to dager. Vi glemmer det aldri!

16. okt.
Om ettermiddagen gikk vi til Sousse og kjøpte messingvase og Gafsa-tepper. Om kvelden dro vi til restaurant Gourmet. Dette var et kjempekoselig sted. Vi spiste tunisisk salat, Tournedos med pommes frites, kaffe og daddellikør. Maten var førsteklasses, og alt kom bare på 20 Dinarer. Vi hadde selskap av et kjempekoselig, finsk par. Det ble en fin avslutningskveld. Det var varmt, kl. 20 var det 29 grader. Etter at vi kom hjem, satt vi på verandaen og så på det voldsomme tordenværet. Rene fyrverkeriet.

17. okt.
Dessverre siste dag i Tunisia. Vi kunne gjerne vært her lenger. Formiddagen gikk med til pakking. Etter lunsj lå vi på stranda. Om ettermiddagen tok vi en siste tur til Sousse, og gikk til medinaen. Var så på utekafe og drakk nypresset appelsinsaft. Vi tok en rask middag på Tour Kalif. Da vi kjørte ut fra hotellet, var det blitt mørkt. Det lynte i ett sett fra sjøsiden som et fyrverkeri. Litt av en avskjed.