mandag 19. oktober 2009

Reise til Thailand 7. januar til 24. februar 2004

Onsdag 7.jan
Vi kom til Bangkok på ettermiddagen. Turen hit gikk fint, men flyet var stappfullt. Vi bor på Siam City Hotel som ligger veldig sentralt til. Herfra kan vi reise med Sky-train, et transportsystem som går høyt over gatenivå, og veldig praktisk her hvor biltrafikken er enorm og stor sett står stille. Første kvelden gikk vi bare i nærområdet - og selvfølgelig spiste vi chicken i østerssaus med cashewnuts til middag.

Torsdag 8.jan
I dag dro vi til Bayoke hotell som er Thailands høyeste. Først kom vi til resepsjonen som lå i 77 etasje - derfra tok vi en ny heis videre til 84 etasje. Her hadde vi utsikt over hele Bangkok fra en roterende plattform i friluft (det var høyt gjerde foran oss). Vi var også i et par kjente bydeler med bl a shoppingstrøk som vi ikke rakk sist vi var i Bangkok. Silom Road m. Patpong om kvelden. Vi spiste en nydelig middag her på en restaurant med fortausplass og så mye av det svirrende folkelivet.

Fredag 9.jan
Idag har mor vært på et fantastisk shoppingsenter etter tips fra resepsjonen. Far ble sendt på tur med Skytrain i 4 timer. Jeg sier ikke mer. Etterpå spiste vi lunsj på kinesisk restaurant - nuddelsuppe med pinner. Litt slitsomt - men vi fikk da spist. Tida går veldig fort her. I kveld var vi på Sukhumvit road, en av byens kjente gater når det gjelder restauranter og butikker. Vi har nettopp vært innom Asia Books som fører all verdens bøker. Spiste på indisk restaurant.

Lørdag 10.jan
Idag forlot vi Bangkok med støy og eksos. Vi fløy i 45 minutter med en Boeing 717-200 til Koh Samui. Det er ei øy med hvite strender og kokospalmer. Her er det ikke tillatt med høyere bygninger enn kokospalmene. Når vi flyr innover øya ser det ut som en eneste kokosnøtt-plantasje med i hvit sandstrand rundt.

Flyplassen på Koh Samui

Hotellbetjeningen, massasjedamene og strandselgerne kjente oss igjen. Det var nesten som å komme "hjem". Spiste middag på Magic, en liten restaurant på stranda. Det er bare noen bord plassert nede i sjøkanten. I mørket blir det satt opp kunstige trær med "julebelysning", som skaper en kjempekoselig stemning. Etter anbefaling av fam. Rusten bestilte vi en rett som ikke står på menyen, chicken in lemon-buttersauce. Ny-y-ydelig!! Vi tilkalte kokka og fikk en oppskriften slik at vi kan lage den når vi kommer hjem. En fin start på oppholdet her på Samui.
Søndag 11.jan
Det første mor gjorde her var å oppsøke massasjedamene. Det var skjønt å få thai-massasje igjen. Hadde med bilder hjemmefra av barnebarn og snøen i hagen. Stor stas, en av damene (Nan) lånte med albumet hjem. Det er stille og rolig på hotellet. Det er lite folk her til tross for at det er høysesong.

Mandag 12.jan
Til frokost sto det en papegøye på omeletten til mor. Eller det var kanskje en beostær. En stor fugl var det ihvertfall. Disse er vi livredde for, siden far fikk papegøyesyken (en lungebetennelse) da vi var her sist. De som satt ved bordet ved siden av syntes det var fornøyelig, helt til fuglen flakset over til dem.

Siden dro vi til Bophut, på nordsiden av øya. Det er en gammel fiskerlandsby med originale trehus, en fin landsby med sjel. Det syntes å være mange franskmenn og italienere her. Her var strendene nydelig og sjøen var rolig i motsetning til der vi bor. Vi fant oss solsenger og hadde en deilig badedag i varm sjø. Hele dagen tilbragte vi her og spiste lunsj på strandrestaurant - en skikkelig pensjonistdag. Det går ikke busser her. Transporten foregår enten med taxi hvor du må forhandle om pris - eller Songthaw som brukes av lokalbefolkning. Det er en pickup, oftest Isuzu, med tak over lasteplanet, og 2 langsgående benker med plass til 10 personer til sammen. Bak er en plattform hvor fem personer kan klamre seg fast. Sikkerhetsbelter har ingen hørt om. Hjemover fra Bophut var vi 15 personer med Songthawen, 10 på benkene, 2 på gulvet og 3 på plattformen bak. Den ene av de tre var Petter. Han overlevde med stil. Om kvelden spiste vi Red Snapper og kongereker her i Lamai (hvor vi bor).

Tirsdag 13.jan
I dag våknet vi til regn - men det varte ikke lenge før sola tittet frem. Temperaturen er litt lavere enn da vi var her på sommertid. Det er faktisk litt behageligere for oss. Vi dro en tur til nabobyen Chaweng som er mye større og heftigere enn her hvor vi bor. I ettermiddag var Turid hos massasjedamene og tok fotmassasje. Det var herlig og tok 50 minutter. Her får man følelsen av å være på Spa. Dessuten er det morsomt å skravle med damene. Ikveld ble det kylling med sur-og-søt saus igjen på ”Family” God og grei mat.

Onsdag 14.jan
Hver dag til frokost får Turid en klem av henne som er sjefen for frokostserveringen. Hun bærer frukt til oss hver dag. Andre må hente selv. Petter får ikke klem. I dag var Turid en tur hos massasjedamene som vanlig. Da var det ansiktsbehandling som sto for tur. Det tok en time og var SÅ herlig - og huden ble fin. Petter var på stranda imens, og da tiden falt lang skulle ha se etter mor. Men for et syn han møtte. Han så ikke annet enn en skikkelse som lå under et laken med tørkle over håret, og ansikt og hals dekket med agurkskiver. Siden han ikke var sikker på at dette var kona hans, gikk han videre. Spist middag på Salatay.

Torsdag 15.jan
Forleden så vi på TV at de feiret kinesisk nyttår i Bangkok. Det var masse opptredener, fyrverkeri og løvedans på en stor stadion. Det er en stor kinesisk befolkning i Thailand. Kineserne har ikke nummer på årene, men går nå inn i Apens år. Thaifolket derimot er Buddhister og den 13.april feirer de Buddhas fødsel og sitt nyttår. Nå blir det år 2547 her. I reisebyråer og hoteller bruker de også vår tidsregning. Spiste på ”Magic”.

Fredag 16.jan
I dag reiste vi til Nathon, hvor vi spiste lunsj. Rolig dag. Fuglemarkedet i Nathon.

Lørdag 17.jan
Halv sju i dag tidlig forlot vi Weekender på Koh Samui. Først med bilferge inn til fastlandet i halvannen time. Videre med buss tvers over Thailand til vestkysten og Krabi. Bussturen var en opplevelse. Det var en stor moderne turistbuss full europeiske turister. Vi fikk plass på første seterad og hadde kjempeutsikt. Etter en stunds kjøring så vi at sjåføren viste tretthetstegn og sprutet vann i ansiktet for å holde seg våken. Han ba reservesjåføren, som så ut som en 14-åring, om å overta. Stor var forbauselsen da sjåførene byttet plass i fart, ca. 80 km/t. Den trøtte sjåføren la seg til å sove, mens reserven vinglet av gårde på motorveien. Etter at han hadde sovet en times tid byttet de plass igjen - nå også i fart. Dette er Thailand. Men vi kom vel fram til Krabi, og her ble bagasje og menn stuet opp på lasteplanet i en pick-up, men damene fikk sitte inne i førerhuset. Vi ble kjørt til ei kai hvor det lå en hurtigbåt og ventet. Etter halvannen time var vi fremme på øya Koh Lanta. Her er det kilometervis med sandstrand - 100 m bred finkornet sand. Det er ikke vind og bølger i sjøen på denne sida av Thailand. Nå er det mørkt og vi har spist og spasert på stranda. Det er opplyste strandrestauranter hele veien, og alle overgår hverandre i lysdekorasjoner. Akkurat som restaurant Magic på Koh Samui. Livet her er helt forskjellig fra Koh Samui. Det er rolig her, ikke noen bygater med barer, høy musikk og guttegjenger fra Europa. Livet her er på stranda både om dagen og om kvelden. Vi har et hotell for to dager, men vet ikke om vi blir der hele tiden. Får se i morgen når det blir lyst. Vi må først gjøre oss kjent.

Søndag 18.jan.
Vi er nå vel installert på Ocean Sea View Resort på ei strand som heter Hat Klong Dao. Fra Samui hadde vi bestilt et rom på internett på dette hotellet. Men da vi kom frem var vi ikke helt fornøyd. Vi sov der ei natt. Dagen etter oppdaget vi at det var nye bungalower ned mot stranda, som tilhørte samme hotellet. Så nå bor vi i helt ny, stor bungalow. Inne er det topp, lydløs air-condition, TV med BBC world, kjøleskap og minibar. Badet er bare lekkert, flislagt med innbygd badekar. Fra verandaen utenfor nyter vi solnedgangen over Andaman-havet. Veggen mot verandaen er av glass som man kan se ut men ikke inn. I tillegg har vi egen utedusj. Vi forhandlet om å bo her i 14 dager, og kom frem til en døgnpris på 216 kr.
Frokosten inntar vi på Don's strandrestaurant. Eneste lyden er småbølger mot stranda. I morges så vi flyvefisker herfra. Restauranten er bygd av bambus, det samme er inventaret. Her heter vi det samme som på Koh Samui, Mama og Papa. Sjøen er krystallklar - rolig og holder ca. 28 grader. Vi bader mye. Øya Koh Lanta fikk strøm i 1996. Så turismen er forholdsvis ny. I går leverte Turid vask på nærmeste vaskeri. Det besto av to gammeldagse vaskemaskiner som sto ute i friluft, sånne som du må løfte tøyet fra vaskedelen og opp i sentrifugen. Hentet vaska i dag, fiks ferdig for 6 kr.

Mandag 19.jan
Vi har det varmt, og tilbringer mye av dagen i sjøen. Vi bor på den mest utbygde stranda, Hat Klong Dao. Som før nevnt er den litt av et syn om kvelden. Restaurantene ligger tett langs stranda, og lokker de få turistene som er her med flotte lysdekorasjoner. I sanda foran restaurantene er det lave bord med liggestoler og puter. Det er fint å se alle småbordene med lykter på spredt utover stranda. Noen steder er det fakler og bål og flamme-jonglører. Mot veien ovenfor er det få spisesteder, mest for lokalbefolkningen. I dag gikk vi til neste strand. Den heter Hat Phra Ae, og var kanskje lengre og flottere enn vår. Her var det få hoteller og mange enkle bungalower, og mere ungdom. Der vi bor er det mere småbarn-familier og godt voksne. Våre nærmeste naboer er et svensk og et dansk par på vår alder som også flakker rundt i Thailand vinterstid.

Tirsdag 20.jan Her kjører vi ikke songthaw som på Koh Samui. Vi kjører Tuk-tuk, som er litt forskjellig fra de vi bruker i Bangkok. Det er en motorsykkel (150 ccm) med plattform på sida med et hjul under og en langsgående benk med plass til 3 personer. Det er en landsby (hovedstad) her på øya som heter Ban Sala Dan. Den er kjempekoselig, med ei hovedgate og et par tverrgater. Mot sjøen ligger det tett i tett med langhus på påler. Ute på sjøsida er det spisesteder hele veien, og på andre sida er det butikker av alle slag. Det er ikke særlig trafikk her så vi kan gå midt i gata. I går kveld satt vi ute på et slikt spisested hvor sjøen klukker under gulvplankene. Det er ikke vegger her, bare rekkverk mot sjøen. Vi spiste Baracuda og kongereker som var grillet med mange rare og LITT sterke sauser. Ny-y-ydelig!

Onsdag 21.jan
Lunsjen i dag var mango, bananer og cashewnøtter. Her sitter vi i bambushytte på stranda og skriver mail. På taket bor en gekko som gekker titt og ofte. Vært i Saladan og bestilt billetter til Hua Hin. Spiste i ”2.etg”. På min vei til Mandalay, full av flyvefisk i lei .......Da vi badet i ettermiddag, kom vi til å huske på denne gamle sangen, da en stim flyvefisk "fløy" like ved siden av oss.

Torsdag 22.jan
I dag var vi på "øyhopping". Vi var med på en båt på en rundtur til 5 øyer i Andamanhavet. Det var en hurtigbåt som tok ca. 100 mennesker, men vi var bare ca. 30 ombord, god plass. Første øya het Koh Ngai. Vi satte av 2 personer på ei lang enkelt trebrygge som stakk ut fra land. Her var en liten restaurant og en del bungalower. Båten dro videre til andre sida av øya, for der skulle vi snorkle. Artig å ligge i sjøen med fisk i alle farger rundt. Videre dro vi til ei ubebodd øy, Koh Chuck, og mere snorkling.

Så til Koh Mook, hvor det kom en longtailbåt ut med 4 personer som skulle derifra og 4 personer som skulle i land. Vi så noen få bungalower på steder, og et par restauranter. På den andre sida av øya var det ei grotte som vi kunne svømme inn i. Inngangen var ikke høyere enn ca. en halv meter over vannet. Alle måtte ha på svømmevester og måtte svømme tett etter hverandre innover langs et tau. Vi sto over, for vi hørte at det var bare helt mørkt der inne. Her ble det servert lunsj på dekk med selvbetjening. Til slutt dro vi til den ubebodde øya Koh Rok Nai. Her ble vi satt i land på ei nydelig hvit sandstrand for å bade. Det gjorde vi til gangs. Etter badet la vi oss ned på håndklær i skyggen inntil vegetasjonen. Da hørte vi det raslet i løvverket bak oss, og en turist fra Korea ropte "Look!"

Ut av vegetasjonen kom det vaggende noe som så ut som en liten krokodille. Det var en varan på ca. 1,5 meter med ei lang, svart, delt tunge som en slange. Vi prøvde å mate den med ei loffskive som den luktet på med den lange tunga. Men varanen er en åtsel-eter, så vi skulle heller hatt med kylling. Vi tok mange bilder av varanen. Disse øyene ligger i en Marin Nasjonalpark, så noen av dem er det ikke lov til å gå iland på.
Vi har sett på TV at det er brutt ut "Fuglesyke" i Thailand også. Våre danske naboer som driver øko-landbruk hjemme, sier at de har sluttet å spise kylling her. Vi har ingen panikk og følger med på nyhetene. Røkt fisk og potetsalat på restaurant ”Picasso”.

Fredag 23.jan
I dag har vi bare vært "hjemme" og badet, og ligget i skyggen og lest. Spist indisk mat i Saladan om kvelden. Vi slappet av både lørdag og søndag.

Mandag 26.jan
En aktiv taxisjåfør med navn Win, som ofte vinner kampen om kundene i Ban Saladan, har kjørt oss en rundtur på øya idag. Han er født her på øya og driver et reisebyrå ved siden av å kjøre taxi. "Taxien" er en vanlig pick-up med plass til 4 i førerhuset og med air-condition. Han snakker brukbart engelsk, men når han blir ivrig, er han vanskelig å forstå. Win er i vanskeligheter, han skal betale et avdrag i banken om 2 dager på 14000 bath. Så han var glad da han fikk oss som kunder. Først dro vi til en gummiplantasje oppe i høyden, drevet av 3 mennesker, hvor de produserte rå-gummi. Så ned til østkysten og den gamle "hovedstaden" Old Lanta. Inntil for 3 år siden anløp lokalbåten her i stedet for Ban Sala Dan, og derfor var det bygd et flott nytt kaianlegg her. Men nå var det stille og rolig her. Her ligger Postkontor, Politistasjon og sykehus. De hadde et par restauranter og butikker, men de ble ikke nedrent av turister. På kaia som var på en lang pir, var vi så heldige å få se en kjempeutgave av en longtailbåt fylt med kvinner og barn fra naboøya som hadde vært på marked i Old Lanta. Dessuten var båten fyllt med grønnsaker, frukt, egg og T-skjorter. Det var et fargerikt syn. De vinket til oss og ba oss bli med til øya deres. Det bar videre sørover på vaskebrettvei til en sjø-sigøyner-landsby. Dette er et helt annet folk. De kommer fra Malaysia, snakker Malay og har en helt annen livsstil.
De bodde i bølgeblikk-skur. Disse lever av fiske. Her så vi teiner som de bruker til å fange Baracuda i. De så ut som digre bur som de senker langt ute til havs. Her står de i 3 uker. Vi så bare kvinner og barn i landsbyen pluss høner og ender, bikkjer og katter og burfugler som kunne snakke.
Mennene var ute på fiske. Vi kjørte nordover igjen og før veien svingte over fjellet, var det en utsiktskafe i høyden. Vi spiste lunsj her, med en flott utsikt over sletteland og kystlinje. Her så vi igjen det vi tror er havørn. Siste stopp var ei øde sandstrand, hvor vi fikk badet i en og en halv time. Det var også fint å snorkle her med massevis av stripete fisk. På veien hjem passerte vi noen turister som gikk langs veien, og Win satte straks skiltet med Taxi i frontruta, sveivet ned vinduet og ropte "Taxi". Og innen vi kom hjem til hotellet hadde han 8 betalende personer oppe på lasteplanet. Han så på oss og sa: "You give luck!" Muligens hadde han fått bidrag til avdraget i banken. Øya er bare 27 km lang, så det er ingen langtur vi har vært på. Røkt fisk og potetsalat

Tirsdag 27.jan
Vi følger med når fugleviruset i Asia. Vi ser på BBC World hver dag - og leser VG på internett og tar dette helt rolig. Spiste på ”Andaman Resort” Sweet-and-sour med blekksprut istedetfor kylling.

Onsdag 28.jan
Badet. Rolig dag. Spist nydelig biff på ”Don”..

Torsdag 29.jan
Badet. Vært i Saladan. Middag på ”Picasso”.

Fredag 30.jan
Nå er 14 deilige dager på Koh Lanta over. Det er sted for folk som liker fred og ro. Her er ikke masende strandselgere. De få som er her er ganske lavmælte. Turismen er i sin spede begynnelse ennå. (Det sitter en rastløs grønn firfisle på veggen og ser at jeg skriver. Den er ikke mer enn 15 cm lang.). I landsbyen Ban Sala Dan tar kundene av seg skoene før de går inn i butikker og spisesteder. Så man kan telle antall kunder etter sko-parene utenfor. Ofte ser man et lite skilt: "Please take off shoes". Her stenger de fleste butikker og spisesteder kl. 21. Kveldslivet forflytter seg da til stranda, og alle spisestedene der som er opplyst og romantiske i mørket. Dette er ikke øya for severdigheter og historiske minnesmerker. Det er dykking og snorkling som er attraksjonene. Vi har tilbragt mye tid i skyggen på verandaen med ei bok - eller bare med å se utover havet. Av og til kan vi høre bønnerop: "Allah er stor" og innkalling til bønn, men det er ingen moskeer eller minareter å se. Ifølge turistkontoret er 95 % av folket på øya muslimer, men det er ikke mange kvinner med hijab her. Svinekjøtt serveres overalt. Blant turistene her er det mange skandinaver, men også folk fra andre land. De naboene vi har nå, er et eldre par fra Canada og et ungt par fra Irland. Sistnevnte måtte ha hjelp i dag til å fjerne en edderkopp fra bungalowen under mye skrik og skrål. De ble forsikret om at den ikke var farlig. Ved solnedgang, kl. 18.30, ser det ut til at de fleste som bor her er ute og går tur langs stranda. Med en gang sola synker i havet, blir det mørkt. Ute i havet ser vi senere 10-15 fiskebåter som lystrer fisk med kraftige lyskastere. Måneskalken ligger på ryggen her - og ser ganske avslappet ut. I kveld er det forresten en stor ring rundt månen. Kanskje det blir snø i morgen. Vi tenker tilbake på den dagen da vi kom hit med båten fra Krabi, og så alle de gamle langhusene på påler ute i sjøen. Hva var dette slags sted? Borneo?? Først neste dag oppdaget vi at det var en liten landsby innenfor. I morgen setter vi oss på minibussen til Trang, en by med 50.000 innbyggere og jernbanestasjon. Så får vi se hvordan togturen blir. I kveld har vi spist filet Mignon på vårt yndlingssted i solnedgangen. Godt å spise biff til en forandring.

Lørdag 31. jan
Klokka 11.40 kom minibussen som skulle kjøre oss til Trang. Turen dit tok ca. 2 timer. Trang var ekte Thailand, ikke noen turistby. Vi spiste lunsj der under sterk tvil. Den ble blandet fra noen forskjellige kjeler. Restaurantene i Trang var utrolig primitive. Det luktet "Nam Pla" (fiskesaus) overalt. Ved stasjonen fant vi etterpå en herlig kaffebar. Trang er kjent for sine kaffebarer. Og det smakte virkelig godt.

Toget dro presis kl. 17.30 og vi husket oss fremover på smale skinner. Vi hadde det som grever på 1. klasse. Det var en sofa som ble til 2 køyesenger og redd opp av konduktøren da det nærmet seg sengetid. Det var det han som bestemte. Togvertinna kom rundt med meny og litt senere fikk vi servert en 3-retters spicy middag med øl. Vi sov ikke stort, for toget ristet og stoppet ofte.

Søndag 1.feb
Klokken 04.30 om natta var vi fremme i Hua Hin. Vi hadde avtalt å hente nøkkelen i et hotell, men da vi kom dit var det ingen nøkkel. Men derimot en lapp at vi skulle komme tilbake kl. 14. Vi var dødstrøtte etter ei lang natt uten søvn. Utpå morgenkvisten fant vi et hotell hvor vi tok inn for å sove ut. Klokka 14 gikk vi til hotellet for å hente nøkkelen, men da lå det en lapp i resepsjonen om at de som bodde der ikke hadde flyttet ut og at vi måtte komme tilbake i morgen.

Mandag 2.feb
Vi flyttet inn i leiligheten kl. 12. Vi har en flislagt ute-terrasse med bord og 4 stoler bak ett hvitt smijernsgjerde.

I første etasje har vi ei stue med spisebord og 4 stoler til. Og kjøkken med gasskomfyr, oppvaskbenk, wok-panne og kjøleskap. Oppe i 2. etasje har vi to soverom og bad. Dessuten er det en stor terrasse der også. Hua Hin er noe helt annet enn Koh Lanta. Det er en diger turistby med europeiske turister overalt. Det er shoppinggater og kjøpesenter, og marked for de som bor her.I går fant vi natt-markedet. Det kan vi nesten sammenligne med Bangkok. Det er et eventyr å åle seg gjennom de trange passasjene og se alt som tilbys av mat, klær og ting. En av de store trafikkerte gatene blir gjort om til nattmarked. Hvis man er tøff kan man spise her. Det syder og koker overalt. Så modige var ikke vi, så vi spiste på en av de mange sjørestaurantene her. Dette virker som en trivelig by og det er mye å se på om kvelden.

Tirsdag 3. feb
Badet på bystranda. Spiste Sea Bass om kvelden.

Onsdag 4.feb
Det var en stor overgang å komme fra Koh Lanta og hit til Hua Hin. Nå har vi blitt kjent her, og vent oss til "bylivet". Byen er rolig og trivelig. Det er mye å finne på her, pluss at det er ei fin badestrand på 5 km. Her har vi vært i 2 dager. Vi har leid liggestoler og parasoll, og bak oss er det en strandrestaurant. Det er veldig fint å bade her. Turistene her er stort sett av eldre årgang, mange skandinaver. De siste dagene har det vært forferdelig varmt her, 34 grader max. Men i dag har blåst en forfriskende vind. Nå er det ganske behagelig.

Torsdag 5.feb
Vi har bodd oss til i leiligheten. Den ligger veldig sentralt med kort avstand til badestranda og sentrum. Det er en vertikaldelt 2-mannsbolig. Dagsrytmen er blitt omtrent som hjemme. Vi har funnet grovt brød, vi har juice, ost og te, og digre krus med kaffe på den flislagte ute-terrassen. Aftenposten har vi skiftet ut med Bangkok Post - og vi leser nyheter fra hele verden i ett par timer. På TV-en vår har vi amerikanske, tyske og australske nyhetskanaler så vi holder oss oppdatert. Nå spiser vi ikke kylling og egg mer, det går i "pork and fish". I dag har vi vært på langtur. Vi reiste med bil og sjåfør til det berømte flytende markedet Damnernsadouk. Her ble vi satt ombord i en longtailbåt og et langt stykke på kanaler til vi nådde dette markedet. Det var litt av et syn. Det satt selgere i alle båtene som fallbød sine varer fra stråhatter til pannekaker. Vi kunne ikke la være å kjøpe sistnevnte, nemlig kokospannekaker. Så kjørte vi videre til Broen over Kwai, som ble berømt etter filmen med samme navn. Vi kjørte med tog i en halv time, og kom over brua. Det gikk med utrolig mange menneskeliv under bygging av denne jernbanestrekningen under 2. verdenskrig. Vi var på en minnekirkegård og på et museum fra denne tiden. Til slutt gikk vi til fots over brua over Kwai langs jernbaneskinnene. Vi startet kl. 6 om morgenen og var tilbake kl. 19 om kvelden. Så det ble en lang tur, 500 km. På turen var det et dansk par på vår alder og vi som var med. Vi spiste lunch ved togstasjonen. Det var tydelig at dette var en stor turistattraksjon - for det var flere busslaster med turister der.

Fredag 6.feb
I ettermiddag har vi vært i Thai Silk Village her i Hua Hin og sett på produksjon av Thaisilke fra silkeormer til ferdig håndvevd stoff. Det var en omstendig prosess. Vi ble vist hvordan de farger silken med naturfarger, men nå bruker de kjemiske farger. Vi var på veveriet og så både på de som vevde mønster og de som vevde ensfarget. Ellers lever vi her som hjemme om morgenen som vi har nevnt tidligere. Forskjellen er at vi inntar frokosten ute. Romerikes Blad har vi nå erstattet med Hua Hin Today. Så nå har mor også egen avis. Om kvelden gikk vi på fiskerestaurant. Vi bestilte fiskekaker, fordi vi hadde lyst på noe hjemlig mat. Det sto "fish-cakes" på menyen. Etter å ha spist 1/2 fiskekake hang tunga nedi vannglasset. De var røde inni, fargen stammet sannsynligvis fra chili. Ved siden av serverte de agurkskiver i en lake. Vi prøvde å kjøle tungene der, men der var det enda mere chili.

Lørdag 7.feb
I dag kommer det noen regnskurer. Vi koser oss ”hjemme” Sitter på terrassen med en kaffekopp og en bok. Om kvelden gikk vi på en italiensk restaurant og bestilte pizza og rødvin. Da var tunga i hvilestilling etter måltidet i går. Asia is great but dangerous. Lurer på når vi tør å prøve de blå krabbene som er så populære her nede?

Søndag 8.feb
Vekselvis overskyet og sol. Rusler en tur i byen. Kjøper kinesisk mugge. Til middag, biff og rødvin på Naresadamri.

Mandag 9.feb
I hele dag har vi vært på kurs - på kokkekurs. Vi har lært å lage Thaimat og hadde det samtidig hyggelig og sosialt. Foruten oss var det ett par fra Sverige, ett par fra Tyskland og ei tysk dame. Vi ble hentet med bil og kjørt ut til huset der kurslederen, Nathalie, bodde. Her var det et stort utendørs kjøkken med masse gasskokeapparater og mye benkplass. Men før vi kom hit var vi alle på matmarkedet her i byen. Vi kjøpte inn alle slags kjente og ukjente grønnsaker, kokosmelk,
kjempereker, fisk og til slutt noen BILLER !!! Og så bar det til Nathalie som bodde i "jungelen" et par km utenfor byen. Først laget vi grønn og rød currypasta. Det pleier vi å kjøpe på tube hjemme. Vi snittet ingrediensene og satt med mortere og knuste til det ble en tykk masse. Så laget vi en rett som het Gaeng-khia-wan-kai (grønn karry med kylling - vi brukte reker og fisk). Så spiste vi dette og hadde det moro. Vi fikk ris til. Deretter laget vi Ho-mok-talay (sjømat-souffle).Denne laget vi i skåler av banablad som vi måtte lage selv. Alle bananbåtskålene skulle koke i vannbad i 20 min. Så denne retten fikk vi med hjem. Vi lærte så å lage Tom-yang-khung, ei spicy suppe med reker og kokosnøtt-melkDenne har vi spist på restaurant før, og alle var enig om at den vi lagde selv var best. Nest siste rett var en dessert av kokosnøtt-melk og jackfruit, Khanom lot chong. Den smakte sånn passe. Til slutt kom det vi hadde gruet oss mest til. Nathalie ristet de store billene på over gassblusset mens hun gliste bredd. Nå skulle vi smake på biller. Hun skrellet udyrene, som til forveksling var lik kakerlakker. Nappet bort beina ett etter ett, og skar opp bittesmå "fileter" til hver av oss. Ingen ville vise at de var pyser, så vi tok en bit hver og spiste. De brukte det i stedet for snacks ble vi fortalt. Det smakte salt, ikke ille - og VI LEVER ! ennå. Petter tok ei ekstra bille med hjem til leiligheten, i tilfelle han skulle ha noe "snacks" i kveld.Dette ble bare matprat, men det er hva vi har drevet med i det siste. Ellers lever vi bare her i leiligheten og på den skyggefulle terrassen. Når Turid skal ut med søppelposen etter frokost sitter det to personer rundt hjørnet og vil ha den. Når jeg snur meg og går tilbake gjennomgår de all søppla vår, før de kaster den i kassa lenger bort. Vi er blitt gode venner.

Tirsdag 10.feb
Overskyet og ikke så varmt. Ruslet i byen. Vi lever ennå etter kokkekurset i går. Take-away maten i bananblad spiste vi i går ettermiddag. Om kvelden spiste vi på nattmarkedet igjen. Vi skulle ha "pork" - og siden de ikke er så stive i engelsk der - trodde dama at vi skulle ha "prawn". Vi gjentok "pork" flere ganger, og tilslutt kom det et stort smil i ansiktet hennes og hun trykte på nesen sin for å få den til å ligne et grisetryne. Vi nikket henrykt. Kommunikasjons-linjene var i orden.
No chicken, only pig

Onsdag 11.feb
Sol og varmt I dag tok vi bussen til nabobyen Cha-am som ligger 25 km nord for Hua Hin. Den var mindre enn Hua Hin med massevis av store, tomme hoteller. Stranda der er 6 km lang. Vi speidet etter solstoler og parasoller, men vi så ikke en eneste en. Men vi kjøpte oss ei strandmatte og lå i skyggen under trærne. Så vi fikk badet der. Hotellene hadde plakater med spottpriser, men det fristet ikke oss. Det er mye koseligere i Hua Hin. Vi tok et bad på den lange og fine sandstranda, og spiste lunsj. Etter noen timer her tok vi bussen "hjem" igjen.

Torsdag 12.feb
Sol og varmt. Det er selvfølgelig ikke kylling å få her lenger, og grisekjøttet begynner å bli av ymse kvalitet. I kveld har vi vært ute på fiske-piren og spist fritert blekksprut. Det smakte godt, en fin erstatning for kylling.

Fredag 13.feb
Tuk-tuk til Takiapstranden.hvor vi er hele dagen. Om kvelden går vi på italiensk restaurant og spiser Tortillini. Vi lever et godt og rolig liv her i Hua Hin. Nå har vi bodd her i 2 uker og er godt kjent i byen. Som før nevnt bor vi veldig sentralt. Fem minutters gange til badestranda som er super. Gata vi bor i går rett ut i hovedgata. Det skjer ikke så mye, vi bare nyter hver dag.

Lørdag 14.feb
Sol og vind. Hjemme og tur i byen. Spiser på hjørnet hos Buffalo Bill Sirlion steak og rødvin. Lydnivået var som en middelt norsk barnehage med TV på fullt og Elvis ved siden av pluss en skokk bråkete amerikanere.

Søndag 15. til torsdag 19. feb
Sol og varmt. I dag har vi endelig funnet en Thai-restaurant med KYLLING i sur-og-søt saus. Deilig å spise kylling igjen. Veldig varmt, og rolig både mandag, tirsdag, onsdag og torsdag. Var endel på stranda.

Fredag 20.feb
Fint vær igjen. Mandag traff vi et par Turid kjente fra jobben, som bor i leilighet i Cha-Am halve året. Tirsdag ble vi kjent med et par som vi hadde felles kjente med. Så verden er ikke så stor. I morges dro vi på en organisert fisketur med longtailbåt. Vi var fire "fiskere" og to mannskap. Først dro vi en times tid sørover langs kysten, og så bar det over et havstykke til nærheten av ei øy. Det var en eldre danske, en engelskmann og vi. Vi hadde fått beskjed at etter fisket så skulle vi kjøre inn til ei strand og grille fangsten til lunsj. No fish - no lunsj! Men båtføreren visste nok hvor han skulle dra. Vi lå stille utenfor øya, og dro opp masse fisk, ikke store, egentlig ganske små. Noen av dem hadde pigger så vi fikk ikke lov å ta dem av kroken selv. Fiskestanga sto i bue og hver gang tenkte vi at nå er det storfisk på kroken. Men de er små og sterke. Det ble stor latter da vi sveivet og sveivet mens fiskestanga var omtrent dobbel - og dro opp en liten pilt. Vi observerte i hvert fall at det var tre forskjellige slag fisk. Vi ble fortalte navnet på Thaispråk, men det var jo like fort glemt. Det var i hvert fall ikke noe vi har hjemme i Norge. En type var flate, lyse og hadde gul hale. Den var det veldig stas å få. Etter flere timers fiske dro vi til ei lita strand. Her ble fisken grillet, og vi spiste den til lunsj.(De hadde med ekstramat, som vi fikk ved siden av). Så badet vi på stranda, til vi måtte ombord igjen. Skipperen syntes det begynte å blåse litt mye, men fant veien inn til Hua Hin. På hjemveien så vi delfiner som hoppet et stykke fra båten. Våre fiskevenner fra Danmark og England var kjempekoselige. Etterpå var vi med dansken innom der han bodde for å se hvordan det var der. Både han og engelskmannen var backpackere.

Lørdag 21.feb
Nå er vi snart klare for hjemturen. Det skal bli litt av en overgang å se ut av kjøkkenvinduet hjemme og her. Her står vi og lager frokost mens de store bladene fra en bananpalme slår imot vinduet. Nå er det varmt her, 34 grader, og til og med gutta som ordner med solsenger, klager på varmen. Vi kan også nevne at vi ikke har hatt sko eller sokker på siden 7. januar. I kveld var vi på en restaurant i en hage utenfor byen og spiste middag og så på en danse-oppvisning i klassisk Thai-dans.Middagen var nydelige Thai-retter med rekecocktail med mange fremmede smakstilsetninger, spicy Tom Yang-suppe, vårruller og en god svinekjøttrett. Til slutt et fruktfat med papaya, melon og ananas. Og selve dansen foregikk på en flombelyst scene med trær bak. Riktig idyllisk. En del av dansen var Thai-versjonen av den oppvisningen vi så på Java i fjor. Et indisk epos fra år 2060 f.kr. Ellers var det sverd-dans og mye annet. Kostymene var nydelige med mye gull og stas som de bruker her.

Søndag 22.feb
Badet hele dagen. Spist take away hjemme. Og mandag bare slappet vi av i hagen.

Tirsdag 24.feb
Reiste fra Hua Hin med taxi kl. 17:00, og flyavgang 23:00 Hadde hyggelig reisefølge på veien med en flyvertinne fra SAS som hadde vært på Filipinene. Landet i Oslo onsdag ca. klokka 16:00.